مصر: تخصيص أماكن عامة على الشواطئ لذوي الاحتياجات الخاصة

شواطئ لذوي الاحتياجات الخاصة في مصر
شواطئ لذوي الاحتياجات الخاصة في مصر © (رويترز)

بعدما خصّصت مصر شواطئ مجهزة لاستقبال ذوي الاحتياجات الخاصة، أصبح بإمكانهم النزول إلى الشاطئ والتمتع بالسباحة والمياه مثلهم مثل باقي الناس. وتأتي المبادرة في إطار حملة واسعة لتوفير إمكانية الاستجمام والراحة لذوي الإعاقة في عدد من شواطئ الإسكندرية.

إعلان

عندما كان عبد الرحمن محمد، وهو صبي في سن المراهقة، يذهب إلى الشاطئ في مدينته الإسكندرية على ساحل البحر المتوسط، كان عليه أن يلزم الممشى، يشاهد الأطفال الآخرين وهم يسبحون في البحر من مقعده على كرسيه المتحرك.

لكن هذا الوضع تغير الآن بعد أن افتتحت المحافظة أول شاطئ مجهز لاستقبال المعاقين. فقد أصبح بإمكانه دفع الكرسي ذي العجلات والتنقل على  الرصيف واستخدام العوامات للسباحة في الماء والحصول على مساعدة عمال موجودين بالمكان لهذا الهدف.

ويبلغ طول واجهة شاطئ المندرة على البحر 230 مترا تم تخصيص ثلثه لأصحاب الإعاقة.

وتم تجهيز الشاطئ بمنصة خشبية تمتد حتى المياه، مع وجود عمال يساعدون الزوار وكراسي خاصة وفريق إنقاذ بسيارة إسعاف على أهبة الاستعداد.

قال رجب جودة مؤسس ورئيس رابطة شباب أهل التحدي لخدمة  ذوى الهمم بالإسكندرية "إحنا فرحانين بعد ما بقى لينا شاطئ خاص بذوى الهمم بالإسكندرية ودا أول شاطئ على مستوى الجمهورية. طبعا كانت فكرة رابطة شباب أهل التحدي من ٢٠١٧. وكنّا إحنا كنا بنتفرج ع البحر من على السكة ممنوع إن إحنا نقرّب من البحر لأن إحنا ما كناش عارفين ننزل البحر ولا نستمتع بيه. دلوقتي إحنا بقى زينا زي الأسوياء فى كل شيء. لا نطلب مساعدة من أحد، إحنا بننزل بنفسنا، بكراسينا وعكاكيزنا المياه وبنستمتع بها. الأول كنا بنتفرج عليها زى أى حد معدّى، وكانت حسرة في قلبنا إن إحنا كأننا موش موجودين في الدولة ".

تهدف المبادرة أيضا إلى تشجيع الاندماج وجعل خدمات الأماكن العامة في متناول الجميع.

قال محمد وهو سعيد بفرصة السباحة البحرية "أنا مبسوط جدا إن هم عملوا لنا شاطئ مخصص لينا عشان الأول ماكنتش بعرف أنزل ودلوقتي موش محتاج ولا مساعدة بابا ولا مساعدة أى حد وبعرف أنزل إلى المياه زي أي حد".

من جهته قال اللواء جمال رشاد رئيس الإدارة المركزية للسياحة والمصايف بمحافظة الإسكندرية "المحافظ أعطانا تعليمات إن إحنا ننشئ الشاطئ رقم ٢ شاطئ مجاني ومخصص منه جزء  لذوى الهمم فى العجمى وأحنا خدنا التكليف النهاردا هنشتغل عليه.. إحنا بالمبادرة دى بنشجع السياحة على الشواطئ وخاصة بنستهدف ذوي الهمم إللى بيجولنا ويقيّموا التجربة من كل أنحاء العالم. مصر ستكون رائدة  في هذه التجربة إن شاء الله".

وفي دلالة على حرص السلطات على توفير أقصى قدر ممكن من السلامة والأمان، قال اللواء محمد الشريف  محافظ الإسكندرية "باقى ٣ أو ٤ أيام بالكتير هنجيب صندوق حديدي هنحطه فى البحر عشان ذوى الهمم ينزلوا بالكراسي بتاعتهم فيه يبقوا وسط المياه من غير ما نعرض حياتهم للخطر".

الرسالة الإخباريةأبرز الأحداث الدولية صباح كل يوم