للشجعان فقط في مصر.. مسابقة لالتهام كيلوجرام برجر والجائزة قسيمة بألف جنيه

برجر
برجر © فليكر ( J. Annie Wang)

جلس خمسة متسابقين يمتعون أنظارهم بجمال شرائح البرجر التي تطل من بين شطائر الخبز في مسابقة ينظمها مطعم في المنوفية بمصر. يمنح المطعم الفائز، الذي يتمكن من التهام الشطيرة التي تحتوي على كيلوجرام كامل من البرجر تعلوها كمية كبيرة من الجبن المُذاب والتوابل والسلطة، قسيمة شراء بقية 1000 جنيه.

إعلان

يُطلق على المنافسة اسم مسابقة "فور سيزونز"، وعادة ما تكون هذه الوجبة كافية لعدد يتراوح بين أربعة وستة أشخاص. لكن عددا قليلا من الشباب وجدوا في أنفسهم الشجاعة الكافية للتقدم للمشاركة فيها.

وتم تقديم طبق يشبه الكعكة لكل واحد منهم وزوج من القفازات، لما يُنتظر أن تكون تجربة لا يستطيع أحد التكهن بنتيجتها.

وقال محمود قاسم الفائز بالمسابقة "شُفت العرض علي الفيس بوك. شُفت إن في تحدي وأنا باحب التحديات وكده فعرض واحد كيلو برجر.. واحد كيلو فقلت آجي أجرب واللي هيكسب هياخد كوبونات ب ١٠٠٠ جنيه".

وأضاف "أنا قلت استحاله إن حد يخلصه بصراحة يعني هو السندوتش (الشطيرة) حتي وأنا باكله  يكفي 4 أفراد حلو.. ولو 3 وحوش ممكن يخلصوه".

وقال أحد المشاركين وهو عبد الرحمن هيكل (٢١ عاما) وهو طالب بكلية الهندسة "إحساسي بالخسارة لا مكنتش أتوقع إن أنا أخلصه يعني أنا من أول ما جيت.. لا صعبة.. تبقي صعبة عليا أخلصها".

وكان هدف الفكرة في البداية الترويج والدعاية لأحدث منتجات البرجر لديهم، لكن المنافسة لاقت قبولا لدرجة أن المطعم قرر الاستمرار فيها.

وقال محمود وجدي طلبة مدير التسويق بالمطعم "إحنا عاملين التحدي النهارده لأحسن شخص أو أفضل شخص أكٍيل هيقدر إن هو يخلص التورتة (الكعكة) دي لوحده.. فأول ما عملنا المسابقة جالنا متسابقين كتير جدا وناس قدمت فيها وكان منها الخمسة اللي شاركوا فيها النهارده مع حضرتك ،فالمفروض اللي هيكسب فيهم أو اللي هيقدر يخلص التورتة دي لوحده... هياخد قسيمة شراء بقيمه 1000جنيه. فإحنا زي ما شفنا إن فيه واحد فيهم كسب وده المفروض إنه هيكسب قسيمة شراء ب 1000جنيه من المطعم".

وأضاف "إحنا في الأول ده سندوتش (شطيرة) إحنا الوحيدين اللي بنعمله أصلا في مصر. فكان الهدف من المسابقة إن هي ترويج في المقام  الأول للسندوتش ده. إن إحنا أول ناس نعمل سندويتش برجر عبارة عن واحد كيلو جرام وبالعيش والصلصة بيعدي الكيلو ونصف".

وعن ثمار هذه التجربة يقول "لقينا إن دي طريقة كويسة جدا وعملت إقبال كويس جدا سواء علي السوشيال ميديا أو في الأوفلاين في أرض الواقع في المطاعم في الفروع بتاعتنا".

الرسالة الإخباريةأبرز الأحداث الدولية صباح كل يوم