غادة عبد العال: "تدين النقطة"

سمعي 02:58
مونت كارلو الدولية

إبان الثورة المصرية المبتورة في ٢٠١١ كانت هناك نكتة متناقلة بين الناس على إثر المناوشات بين الأحزاب المدنية والأحزاب ذات المرجعية الدينية وتجاذبهم للشعب والجمهور. كان البعض يعلق على اتجاهات تصويت الجماهير بقوله:لو خيرتهم بين دولة دينية ودولة مدنية هيصوتوا للدينية وبعد الانتخابات هيهاجروا هجرات جماعية للدولة المدنية.  

إعلان

وهي نظرة ذات مغزى لميول جماهير منطقتنا العريقة وطريقتهم في التفكير، حيث البحث عن الثواب المجاني، والتقرب إلى حسن الخاتمة عن طريق إيقاع النكد على رؤوس الآخرين طالما أن لهذا النكد مرجعية دينية وطالما كان بعيد عن رؤوس أولئك الذين يحبون الصالحين وليسوا منهم!

وبالطبع موسم زي موسم رمضان، هو أنسب المواسم لنرى فيها هذا الخليط من الرياء والنفاق وتعمد إلحاق الأذى بالآخرين من أجل الفوز بالثواب.

أصحاب المطاعم اللي بيمنعوا أي حد فاطر لعذر أو لا يجب عليه الصيام أصلا من تناول الطعام ابتغاءا لمرضاة نفس الرب اللي أجاز لهؤلاء الإفطار.

الناس اللي ماشيين في الشارع يستخدموا جملة (اللهم إني صائم) كأداة من أدوات الزجر لو قابلوا في طريقهم امرأة أو فتاه لبسها مش عاجبهم، أو حتى عاجبهم لكن وجودها في الشارع أصلا في رأيهم لا يصح في شهر رمضان.

عمال تحضير وتوصيل الطعام اللي اعترف بعضهم في لحظات صدق انهم أحيانا ممكن يبصقوا في أكل أو يتعمدوا تأخير توصيله لو عرفوا ان اللي طالب الأكل من ديانة مختلفة أو مش ملتزم بالصيام.

الموضة اللي تكررت مؤخرا بخصوص ستات بيعتدوا على بنات أو ستات في رأيهم مش لابسين ملابس ملائمة للشهر الكريم، فبيعتدوا عليهم بالشتائم وبالضرب بمباركة المحيطين.

أما أغرب رد فعل وإن كان يبتعد عن العنف، لكنه فعلا يحتاج لدراسة: هو مهاجمة جمهور الدراما لمسلسل درامي بدعوى إنه بيسيء للدين الإسلامي بتصويره لجرائم داعش في العراق والشام.

يا ابني طب هو انت من أنصار داعش؟.. لأ. طب شايف انهم بيمثلوا الإسلام الصحيح؟.. برضه لأ. أمال إيه؟ زعلان ليه؟

الرد السطحي الصاعق انهم: ماهم ملتحين ومنقبات  وبيعلنوا انهم بيجاهدوا في سبيل الله، فلازم برضه يعني ما نشوههومش كده على الأقل لأن مظهرهم إسلامي.

وهنا، بهت الذي كفر.

كل ده نوع من التدين، باسميه تدين النقطة. زيه زي اللي بينقط في فرح.

هو مش فرحه ولا هيأثر عليه في شيء إن العروسة مغصوبة، أو إن العيلتين بينهم مشاكل أو إن العريس ناوي يدبح عروسته بعد الفرح. هو بيعمل الواجب من وجهة نظره ومش شايل أي هم للتبعات.

اللهم اجعلنا ممن يدعون إلى دينك بالحكمة والموعظة الحسنة، اللهم لا تجعلنا أفظاظ أغلاظ فينفضوا من حولنا، اللهم اشغلنا بحالنا وخلينا في حالنا واجعلنا ممن يؤمنون أن ما للناس للناس وما لله لله.

اللهم اجعلنا مجتمعات كل واحد فيها بيبص في كراسته وكتابه ومالوش دعوة بكراسات أو كتب الآخرين.

اللهم آمين. 

غادة عبد العال   

الرسالة الإخباريةأبرز الأحداث الدولية صباح كل يوم